Gedragskennis in de praktijk: tools & letter trials

Speker: Babs Westenberg en Kaj Bots (BIN NL)

Deelsessie

Bijna alle vraagstukken in beleid, uitvoering, handhaving en toezicht gaan over gedrag van burgers of bedrijven. Het is daarom niet verwonderlijk dat gedragsinzichten steeds vaker worden meegenomen bij het bepalen van de juiste aanpak. Maar hoe kan je deze kennis nou echt toepassen in je dagelijks werk? En hoe neem je collega’s hierin mee? Hiervoor hoef je niet zelf het wiel uit te vinden: met behulp van tools kan je volgens een min of meer vaste structuur je gedragsvraagstuk in kaart brengen en een oplossing kiezen. In het eerste deel van deze sessie komen de verschillende tools die in de afgelopen tijd ontwikkeld zijn langs. Elke tool legt de nadruk anders, dus kan je er een kiezen die het beste bij jouw vraag en jouw organisatie past.

In het tweede deel presenteren we een stappenplan om te werken met gedragskennis in brieven en e-mails. Welke technieken kansrijk zijn voor jouw brief of e-mail volgt uit een goede gedragsanalyse. Hoe krijg je aandacht voor je boodschap? Hoe neem je weerstand weg? Hoe zorg je dat mensen in beweging komen? Tijdens de sessie krijg je een eerste indruk van oplossingen waarmee je kunt voorkomen dat jouw brief op de grote stapel terecht komt.

Over de sprekers

Babs Westenberg werkt als manager bij Belastingdienst/Toeslagen. Babs studeerde communicatie en begon haar loopbaan in de reclame, bij uitstek de plek voor gedragsbeïnvloeding. In 2002 maakte zij de stap naar overheidscampagnes. In haar loopbaan speelt het toepassen van gedragskennis al ruim tien jaar een grote rol. In 2011 ontwikkelde ze, samen met collega’s en wetenschappers, het CASI, een van de tools voor de toepassing van gedragsinzichten. Juist het praktisch maken van de rijkdom aan gedragsinzichten, en zo een brug slaan tussen wetenschap en praktijk, is haar drijfveer. Babs is sinds 2014 lid van het Behavioural Insights Netwerk NL en werkt, samen met diverse rijkscollega’s, o.a. aan het verrijken van de verschillende tools en een overzicht van opleidingen.

 

Kaj BotsKaj Bots is werkzaam bij UWV. Hij werkt daar bij de directie Handhaving, het bedrijfsonderdeel dat verantwoordelijk is voor het handhavingsbeleid van UWV. Hij is sociaal psycholoog en heeft zich gespecialiseerd in gedragsverandering. Binnen UWV houdt hij zich bezig met onderzoek en advies op het gebied van het toepassen van gedragsinzichten binnen het beleid, de dienstverlening en de communicatie van UWV. 

 

 

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen