Het grootste gedragsexperiment ooit; Wat de overheid kan leren van psychologen bij massaal experimen

Mischa Coster & Bart Schutz (Grey Matters, Online Dialogue en Nederlands Instituut van Psychologen)

Over de sprekers

Mischa Coster MA MS (mediapsycholoog) is eigenaar en Chief Psychology Officer bij Grey Matters en drs. Bart Schutz (economisch en consumenten-psycholoog) is mede-eigenaar en Chief Psychology Officer bij Online Dialogue.
Beiden zijn internationaal veelgevraagde sprekers over gedragsbeïnvloeding. Mischa is vaak te zien bij programma’s als TROS radar [https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/reacties/item/wapen-je-tegen-psychologische-marketingtrucs/] en Bart behoort tot de 1% best beoordeelde sprekers binnen Google [https://m.youtube.com/watch?v=vE493RQNBig] en werkte bijvoorbeeld mee aan de VPRO docu ‘What makes you click’ [https://vimeo.com/183463884]. Bart en Mischa zijn bovendien ook voorzitter en bestuurslid van de sectie Sociale en economische psychologie van het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)[https://www.psynip.nl/actueel/nieuws/2018/nieuwe-sectie-sociale-economische-psychologie/].

Deelsessie

Op dit moment vindt het grootste gedragsexperiment ooit plaats. Het bedrijfsleven experimenteert massaal wat ons gedrag bepaalt en beïnvloedt. Er is een run op gedragsexperts die op hoge snelheid op wetenschap gebaseerde winnende hypotheses en uitingen kunnen opstellen. Op psychologen die gedragsmodellen bouwen en evolueren op basis van de honderden, soms duizenden experimenten per jaar. De Chief Psychology Officer is eindverantwoordelijk voor de ethiek, het dagelijks experimenteren met honderdduizenden mensen en de competitieve groei in gedragskennis.

Welke kennis doen bedrijven daarmee op die de wetenschap en overheid missen? Wat vinden we daar als samenleving van? Wat kan de overheid ervan leren en toepassen? En wat kan zij doen om de groeiende ongelijkheid in gedragskennis in de war-on-nudging tegen te gaan? 

Mischa Coster

Bart Schutz

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen