Minder milieubelasting door textiel – hoe krijgen we de consument mee?

De textielindustrie drukt zwaar op het milieu en de consument speelt een grote rol in dit probleem. Zo dwingt de vraag naar goedkope, trendgevoelige kleding tot vervuilende productieprocessen.

Ook danken consumenten kleding snel weer af. Als je dit uitdrukt in cijfers blijkt dat 5% van de totale klimaatbelasting door de Nederlandse consument veroorzaakt wordt door het kopen, gebruiken en afdanken van kleding.

Een effectieve aanpak van dit probleem vraagt om een verandering van gedrag bij consumenten. Maar er is ook een verandering van mindset nodig. Ministerie IenW vroeg D&B om te onderzoeken hoe je dit tweeledige doel kan bereiken. In deze deelsessie nemen we je mee in ons onderzoeksmethode, de resultaten en hoe deze zijn vertaald naar een campagne en flankerend beleid. We gaan veel kennis delen, maar zoeken ook de interactie met jullie op!

Sprekers

Daniëlle Broeze: Gedragsadviseur bij ministerie IenW    

Suzie Geurtsen: Senior gedragsonderzoeker bij onderzoeksbureau D&B

Terugkijken

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen