Samenvatting
In deze deelsessie zullen 5 verschillende pitches samen een beeld geven van de impact van COVID-19 op onze voedselkeuzes, en aangrijpingspunten geven hoe we goede gewoontes kunnen laten beklijven. [Introductie; Marleen].
De volgende vijf vragen staan centraal:
- Welke veranderingen in eetpatronen zien we? Zijn we bijvoorbeeld meer of minder gezond en duurzaam gaan eten?
- Waarom zijn mensen anders gaan eten? Denken mensen zelf dat ze anders zijn gaan eten en waarom.
- Wat is de impact op voedingspatronen en de waardering van ons voedselsysteem? Zorgt COVID-19 voor een verandering in onze voedingspatronen en hoe we aankijken tegen de agri & foodsector?
- Wat is de impact op aankoopkanalen. Zijn meer consumenten gebruik gaan maken van verschillende aankoopkanalen zoals boerderijwinkels en waarom? (interviews met primaire producenten; Carolien].
- Wat is de impact op horeca en out of home? In hoeverre heeft COVID-19 geleid tot ander eetgedrag in restaurants en wat is daarbij de rol van duurzaamheid en gezondheid? [Machiel].
Sprekers
De verschillende sprekers werken bij Wageningen Economic Research. We hebben veel ervaring en expertise met het begrijpen van duurzame en gezonde consumentenkeuzes en keuzes van producenten, en het vinden van manieren om gedrag in de gewenste richting te beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan emoties, sociale normen en segmentatie om keuzes van consumenten te begrijpen en het aanpassen van de omgeving en framing om gedrag te beïnvloeden. Expertise ligt in consumentenwetenschappen, psychologie en marketing. We hebben elk jaar een breed scala aan diverse uitdagende projecten lopen en dit jaar hebben we de invloed van COVID-19 in verschillende projecten meegenomen, omdat deze actuele gebeurtenis veel impact op onze voedingskeuzes lijkt te hebben.