Samenvatting
Wat kan consumenten aanzetten tot het kopen van duurzame producten uit kringlooplandbouw? De consument is een centrale speler in het voedselsysteem, maar ook een speelbal van de omgeving. In deze sessie bespreken we in 15 minuten een nieuwe methodiek: ‘fuzzy cognitive mapping’. Daarmee hebben gedrags- en voedselketenexperts het dynamische systeem van de voedselketen geschetst. Met de deelnemers bediscussiëren we de methode, de resultaten van de casus en de bruikbaarheid ervan voor beleid en communicatie. We beschrijven consumentengedrag als ‘zelfversterkend’: als een mikadospel. Wanneer je één stokje in beweging brengt, beweegt het hele systeem. In het tweede deel van de sessie gaan we in discussie met de deelnemers over de meest kansrijke routes om consumentengedrag te veranderen: door in te zetten op normalisatie of transparantie (of allebei tegelijkertijd).
Gedrag kan veranderingen versnellen of juist tegenhouden. Onze aanpak gaat verder dan een stand alone gedragsanalyse en toont de grote samenhang tussen gedragsaspecten en beleidskeuzes.
Sprekers
Eva van den Broek is gedragseconoom en oprichter van Behavioural Insights Nederland. Ze past wetenschappelijke kennis over gedrag toe maatschappelijke problemen. Haar ambitie is om beleidsmaatregelen net zo grondig ‘in het wild’ te testen als een nieuwe chipssmaak.
Charlotte Wennekers werkt als gedragsspecialist bij de Directie Communicatie van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit én van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Zij verdeelt haar tijd over beide ministeries. Zij is gespecialiseerd in het toepassen van gedragskennis in communicatiestrategieën en zet haar expertise in voor een breed scala aan beleidsonderwerpen van LNV en EZK.