Aanleiding
Om interventies op het gebied van duurzame mobiliteit te verbeteren is het interessant om te kijken naar hoe generieke klimaatpsychologische inzichten toegepast kunnen worden op concrete casussen in combinatie met bestaande gedragsverandering tools zoals het Behaviour Change wheel. In dit geval is de casus het verminderen van het aantal vluchten en het reduceren van autobezit.
Doelgroep
Mensen die autorijden en/of vliegen.
Opzet
Eerst is er achtergrondonderzoek gedaan naar de doelgedragingen van verminderd vliegen en autobezit. Vervolgens is er een gedragsanalyse gedaan met behulp van het Behaviour Change Wheel (BCW) over verminderd vliegen en autobezit.
Resultaat
De gedragsanalyse levert twee volledig ingevulde versies van het BCW op. Hieruit blijkt dat opportunities en motivations een grotere rol spelen dan capability. Eerst worden er interventie ideeën gegeven voor beide doelgedragingen. Daarnaast worden er aanbevelingen gegeven voor de toepassing:
- Gebruik klimaatpsychologische inzichten om bestaande gedragsverandering tools te complementeren
- De drie paden van minderheidsinvloed te faciliteren
- Reactantie omarmen en gebruik te maken van het radical flank-effect
Interventie ideeën die zijn bedacht voor verminderd vliegen (niet getest of uitgevoerd):
- Feedback berichten op websites van trein en busbedrijven
- Multi-search website
- Postercampagne
- Influencer videos
- Flight-free challenge
- Emissions tacking app
Interventie ideeën die zijn bedacht voor verminderen autobezit (niet getest of uitgevoerd):
- Emissions tracking app
- Car-free challenge
- Postercampagne
- Influencer videos
Meer informatie
Deze gedragsanalyse is uitgevoerd door een stagiair van het Behavioural Insights Team (BIT) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.