Kwalitatieve inzichten over Klimaatadaptatie, Gezonde Leefomgeving en Mobiliteit

Om de publieke opinie over beleidsdomeinen en draagvlak voor specifieke beleidsmaatregelen in kaart te brengen is dit kwalitatieve onderzoek uitgevoerd middels focusgroepen en panelonderzoek. De beleidsdomeinen die hierbij centraal staan zijn: Klimaatadaptatie, Gezonde leefomgeving en Mobiliteit.

Aanleiding

Dit rapport is opgesteld met als doel een diepgaand begrip te bieden van de publieke opinie en de behoeften van de Nederlandse samenleving, met speciale aandacht voor potentieel draagvlak voor specifieke beleidsmaatregelen. De volgende drie beleidsdomeinen staan hierbij centraal: Klimaatadaptatie, Gezonde leefomgeving en Mobiliteit van de toekomst. Ook is verkend welke onderwerpen de Nederlandse burger bezighouden, met als doel het identificeren van relevante en belangrijke onderwerpen en thema’s.

Doelgroep

Nederlandse burgers

Opzet

Dit kwalitatieve onderzoek bestaat uit literatuuronderzoek, focusgroepgesprekken en panelonderzoek. Binnen panelonderzoek is er gekozen voor een methode die een mix vormt tussen een survey en een individueel gesprek (ism Nederland in Zicht). Met deze methode krijgen alle deelnemers een aantal vragen gestructureerd voorgelegd en kunnen moderatoren de individuele deelnemers nog vervolgvragen stellen op basis van de antwoorden die zij gegeven hebben. Daarnaast is er literatuuronderzoek uitgevoerd om de resultaten verkregen uit de focusgroepsgesprekken en panelonderzoek te vergelijken met reeds bestaande onderzoeken.

Resultaat

Een greep uit de conclusies per onderdeel:

Klimaatadaptatie: 

  • Verwarring en onbekendheid met betrekking tot het begrip ‘klimaatadaptatie’. 
  • Weerstand en scepsis tegen klimaatadaptatiemaatregelen, die vaak worden gezien als onnodige kostenposten
  • Groeiend besef dat Nederland zich moet aanpassen aan de gevolgen van klimaatverandering, maar gevoel van urgentie en relevantie varieert.

Gezonde leefomgeving

  • Verschillende associaties met begrip ‘gezonde leefomgeving’. 
  • Media spelen belangrijke rol bij informeren van publiek over milieukwesties
  • Trend: milieuonderwerpen worden steeds belangrijker geacht.
  • Gezonde leefomgeving is niet alleen een fysiek vraagstuk is, maar ook sterk verweven is met sociale en economische aspecten. 

Mobiliteit van de toekomst 

  • Nederlanders trots op goede infrastructuur, mobiliteit diep verweven met kernwaarden (vrijheid, toegankelijkheid en duurzaamheid).
  • Bezorgdheid over moeilijk bereikbare plattelandsgebieden groeit, maar groot deel stedelijke en rurale bevolking ervaart nauwelijks problemen met bereikbaarheid.
  • Individuele keuzevrijheid is belangrijk, ook bedrijven moeten eerst zelf mogelijkheid krijgen stappen te nemen. Overheid mag alleen daar waar strikt noodzakelijk is ingrijpen.

Meer informatie

Deze gedragsanalyse is uitgevoerd door een stagiair van het Behavioural Insights Team (BIT) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in samenwerking met Nederland in Zicht.

 

Afbeeldingen

Bekijk ook

Cookie-instellingen