Aanleiding
Europa streeft naar een CO2-neutrale EU, maar de transportsector laat juist weer een toename in uitstoot zien. Europese landen werken aan een groen en efficiënt multimodaal netwerk, waarbij mobiliteitshubs cruciaal zijn. Deze hubs faciliteren de overstap tussen verschillende vervoersmiddelen, zoals van privévoertuigen naar openbaar vervoer of deelauto's. Dit concept is vooral belangrijk voor plattelandsgebieden, waar openbaar vervoer afneemt door bevolkingskrimp en lage bevolkingsdichtheid. Om mobiliteit in deze gebieden te verbeteren, worden nieuwe diensten zoals demand-responsive transport, Mobility-as-a-Service, en deelvervoer geïntroduceerd. Ondanks veel onderzoek naar intermodaal vervoer in stedelijke en landelijke gebieden, is er nog onvoldoende inzicht in de gedragsfactoren die de keuze beïnvloeden tussen een unimodale autoreis en een intermodale reis via een mobiliteitshub in Nederlandse plattelandsgebieden.
Doelgroep
Inwoners van plattelandsgebieden in Groningen en Drenthe en beleidsmakers van nationale en gedecentraliseerde overheden.
Opzet
Er zijn bevindingen opgesteld op basis van dertien gestructureerde diepte interviews met inwoners van plattelandsgebieden in Groningen en Drenthe en een expert workshop met beleidsmakers van nationale en gedecentraliseerde overheden.
Resultaat
Uit de interviews bleek dat zowel de fysieke omgeving, als ook de psychologische en mentale capaciteit en motivatie reizigersgedrag beïnvloedden. Uit de expert workshop kwamen acht mogelijke interventies naar voren om intermodaal reizigersgedrag via een hub te stimuleren in plattelandsgebieden. Op basis van dit onderzoek worden de volgende interventierichtingen aanbevolen:
- het vergroten van de kennis over hubs en de daarbij behorende vervoersmogelijkheden
- het uitbreiden van het openbaar vervoersnetwerk
- het betrekken van werkgevers bij mobiliteitsbeleid
- het minder aantrekkelijk maken van autogebruik.
Een afweging dient gemaakt te worden door beleidsmakers tussen de verwachte impact van de interventie en de kosten van de interventie. Maar zoals aangetoond in dit onderzoek bieden hubs een kans voor meer intermodale verplaatsingen in plattelandsgebieden in Nederland.
Meer informatie
Deze gedragsanalyse is uitgevoerd door een stagiair van het Behavioural Insights Team (BIT) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.