Programma
13.00 – 13.30 uur |
Inloop |
13.30 – 13.45 uur |
Intro |
13.45 – 14.30 uur |
Anouk de Regt – Gemeente Amsterdam |
14.30 – 15.15 uur |
Koffiediscussie |
15.15 – 16.00 uur |
Eline van Baal en Bart Schutz – KPN |
16.00 – 16.45 uur |
Mareille Bloois – ACM |
16.45 – 17.00 uur |
Dagafsluiting |
17.00 – 18.00 uur |
Borrel |
Anouk de Regt – Gemeente Amsterdam
Anouk de Regt laat zien hoe de gemeente Amsterdam kennis over gedragswetenschap toepast in de praktijk. Op wat voor onderwerpen het wordt toegepast, wat voor uitwerking het heeft en welke beperkingen er zijn. Daarna gaat Anouk in op de ethische discussie van het toepassen van gedragsbeïnvloeding door de overheid.
Verleiden of Misleiden?
Mareille de Bloois – ACM
Beïnvloeding van consumenten is van alle tijden. Online beslisomgevingen bieden nieuwe mogelijkheden om deze beïnvloedingstechnieken toe te passen en door dataverzameling zijn bedrijven steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen. Voor de ACM is het belangrijk dat aanbieders consumenten niet zodanig sturen dat er in feite sprake is van misleiding. Om iedereen te helpen bij het bepalen waar de grens ligt, werkt de ACM aan guidance voor bedrijven.
Psychologie en vrije wil: wat levert waarde binnen KPN?
Bart Schutz
Om de digitale verkoop- en klantervaring continu naar een hoger plan te brengen, voert KPN vele onderzoeken uit. Van gebruikerstesten en digitale klantonderzoeken tot gedragsanalyses. Belangrijk hierbij zijn de zogenaamde A/B-testen op de website (high powered randomized controlled trials). Deze vorm van testen levert zeer betrouwbare en valide inzicht in de invloed op gedrag van klanten. In deze sessie nemen KPN en Online Dialogue u -op hoofdlijnen- mee door een meta analyse van ruim 150 van dergelijke high powered randomized controlled trials. Wat levert nu daadwerkelijk positieve gedragsveranderingen op? Hypotheses op basis van wetenschappelijke inzichten, op basis van data analyses, de mening van experts, of die op wat klanten zeggen? En waarom zijn de uitkomsten uit de meta analyse voor velen zo tegen intuïtief?
“Digitale experimenten bieden eindelijk de mogelijkheid om de complexiteit van menselijke keuzes te ontrafelen en leren ons zeer verrassende waarheden over wat ons gedrag werkelijk drijft“
Bart Schutz is oprichter en voorzitter van de sectie Sociale & Economische psychologie bij het Nederlands Instituut van Psychologen. Tevens is hij co-founder van de internationaal succesvolle bedrijven Online Dialogue en TeamCROco, auteur van wheelofpersuasion.com, verzorgt hij college’s en opleidingen en is internationaal veelgevraagd keynote spreker (en hij was de hoofdpersoon in de VPRO documentaire “What Makes You Click?”). Bart streeft in zijn werk naar het mensen bewust maken van de complexiteit van gedrag en het belang van ethiek.
Aanmelden via: https://www.psynip.nl/actueel/agenda/bijeenkomst-uit-vrije-wil-sectie-sociale-economische-psychologie/