Doelgedrag is met verschillende gedragsinterventies te stimuleren. Bekende gedragsinterventies zijn: de nudge (het onbewuste duwtje), het verschaffen van informatie, het mensen gemakkelijk maken of belonen in (im)materiele zin.
Een specifieke en zeer effectieve methode om gewenst gedrag te stimuleren is het direct belonen van of direct de nadruk leggen op het gewenste gedrag door real-time feedback. Dr. Julia Blasch (VU Amsterdam) heeft onderzoek gedaan naar het effect van het verschaffen van real-time feedback (met de slimme douchekop) bij energie- en waterverbruik in energiegemeenschappen in Slovenië. Zij vertelt tijdens deze online lezing over de experimentele opstelling en de voorlopige resultaten van dat onderzoek.
Haar collega Dr. Mark Andreas Andor (RWI Economic Research Institute Essen) deed onderzoek in Duitsland naar real-time feedback bij het stimuleren om korter te douchen. Bij dit onderzoek was een hoofdrol weggelegd voor de slimme douchekop. Mark presenteert de bevindingen over de impact van de slimme douchekop op waterbesparing.
Na de presentaties door Julia Blasch en Mark Andreas Andor (max 40 minuten) gaan we chat-gestuurd in gesprek.
Meer informatie en aanmelden
Deze online lezing wordt georganiseerd door het Behavioural Insights Team van het ministerie van IenW.
Voertaal: Presentatie en discussie in het Engels
Aanmelden door een email naar KIS@minienw.nl met als onderwerp: ‘Blasch Andor’