Werkzoekenden ontvingen een van de drie typen uitnodigingen om ze te stimuleren deel te nemen aan een webinar van UWV (benadrukken toegevoegde waarde, autoriteit, controle). De uitnodiging die de toegevoegde waarde van het webinar voor werkzoekenden benadrukte, resulteerde in 60% meer deelnemers.
UWV biedt werkzoekenden gratis webinars aan over sollicitatievaardigheden. Ze kunnen deze online groepstrainingen vanuit huis via de computer live volgen om een betere kans te maken op de arbeidsmarkt. Werkzoekenden melden zich er vrijwillig voor aan. Per webinar is ruimte voor 600 deelnemers, maar het aantal deelnemers lag gemiddeld rond de 120. Dit gaf aanleiding om te onderzoeken hoe UWV werkzoekenden kon stimuleren om een webinar te volgen.
De standaarduitnodiging had als onderwerp ‘Kent u de webinars van UWV?’ en legde uit wat een webinar is en hoe de klant zich daarvoor kon aanmelden. De Denktank Gedrag heeft daar twee varianten op gemaakt:
WW-gerechtigden (n=50.526) zijn willekeurig ingedeeld in één van de drie condities: standaard, toegevoegde waarde, autoriteit. Ze ontvingen de uitnodiging in hun persoonlijke Werkmap op werk.nl. Van hen is geregistreerd of zij zich voor het webinar hebben aangemeld, of zij hebben deelgenomen en hoe lang.
Beide varianten resulteerden in meer inschrijvingen voor de webinars, meer deelnemers en langere online aanwezigheid bij de webinars. In de figuur is te zien dat het bericht waarin de toegevoegde waarde wordt benadrukt, het effectiefst was. Dit bericht leverde 60% meer deelnemers op ten opzichte van de standaarduitnodiging.
Meer deelnemers aan de webinars betekent meer werkzoekenden die effectieve sollicitatievaardigheden aanleren. Het is aannemelijk dat dit effect heeft op de uitstroom naar werk. Of dat daadwerkelijk zo is, is nog niet onderzocht.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.