Het is de bedoeling dat medewerkers van de Rijksoverheid hun dienstreizen uiterlijk drie weken voor vertrek boeken. Een campagnemail en pop-ups die zijn getest, blijken geen significant effect te hebben op deze timing.
Rijksambtenaren boeken zelf dienstreizen in het programma TEM 3W, het Travel and Expense Management-systeem van shared service organisatie 3W. Het boekingsmoment bepaalt mede de prijs. Om de kosten voor dienstreizen zo laag mogelijk te houden, geldt de richtlijn dat ze de reis minimaal 21 dagen voor vertrek boeken. Uit cijfers van 2016 bleek dat 60% dat later doet. Onderzoek wees uit dat 45% andere prioriteiten of een lage motivatie als reden gaf daarvoor. Ook wist slechts 16% de richtlijn van drie weken te benoemen. Op basis van deze resultaten heeft BIT EZK twee gedragsinterventies ontwikkeld.
Er zijn twee interventies ingezet om tijdig boeken te stimuleren:
Er is een Randomized Controlled Trial uitgevoerd. Daarvoor is een onderzoeksgroep geselecteerd van 2429 personen. Zij zijn – met een gelijke verdeling in departement, aantal reizen en gemiddelde kosten per dienstreis – willekeurig toegewezen aan een van de vier condities: campagnemail, pop-up, campagnemail én pop-up, en controlegroep. De meetperiode liep van november 2018 tot juni 2019. 1141 personen hadden in die periode dienstreizen gemaakt en konden dus meegenomen worden in de analyse.
Er was geen significant effect van de campagnemail of de pop-ups op het tijdstip van boeken. De controlegroep boekte gemiddeld gezien 21 dagen voor vertrek en de drie interventiegroepen elk gemiddeld 23 dagen. Dit verschil is niet significant; de interventies hadden dus geen effect op het gemiddeld aantal dagen vooraf boeken. Helaas zagen we ook bij TEM-gebruikers die vaker dienstreizen maken geen effect van de pop-up.
Een enkele e-mail lijkt niet voldoende om eerder te gaan boeken, en zien ze de pop-up te ver voor het moment waarop ze de volgende reis boeken. TEM is daarbij een praktische plek om een herinnering in te bouwen, maar een herinnering in TEM komt aan de late kant, omdat er geen data beschikbaar zijn om eerder te voorspellen dat mensen een dienstreis gaan boeken. Als zij al in TEM zijn, is het meestal al beslist dat de reis er komt en is een medewerker in een deel van de gevallen al bezig met boeken. Daarom is het zinvol om verder te kijken naar een eerder moment om een herinnering in te bouwen. Voor vervolgonderzoek adviseren we om interventies te ontwikkelen gericht op het management in plaats van TEM-gebruikers, aangezien zij een dienstreis eerder kunnen zien aankomen. Bij veel rijksambtenaren is de norm om minimaal 21 dagen vooraf te boeken niet bekend. Met dit project heeft deze norm meer aandacht gekregen.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.