In deze sessie nemen we jullie mee in de opzet en resultaten van enkele nudge-projecten die DUO en OCW recent hebben uitgevoerd. Heeft nudging bijgedragen aan minder betalingsachterstanden op studieschulden? Heeft nudging ervoor gezorgd dat minder studenten hun OV-kaart te laat hebben ingeleverd na afloop van hun studie en tegen boetes zijn aangelopen?
Daarnaast delen we de wijze waarop we de toepassing van gedragskennis bij OCW en DUO op de kaart proberen te zetten. We vertellen wat lijkt te werken, maar ook waar we zoal tegenaan lopen. Graag gaan we daarbij in gesprek met de deelnemers over hun ervaringen binnen hun eigen organisatie.
Over de sprekers
Lisanne Grimberg en Marc van der Steeg zijn lid van BIN NL, beiden econoom en werkzaam op de Directie Kennis van het Ministerie van OCW. Ze zijn beiden al enkele jaren bezig met het bevorderen van het gebruik van gedragsinzichten binnen OCW en DUO.
Marc van der Steeg
Lisanne Grimberg
Nico Bloem werkt bij DUO als product owner van Customer Journey Management en is bezig om op basis van klantgedrag de dienstverlening te verbeteren. Hierbij worden steeds vaker de principes van gedragsverandering toegepast om het juiste doelgedrag bij klanten te bewerkstelligen en zo schulden of andere problemen te voorkomen.