Sprekers: Josefine Geiger en Merel Smitt
In deze workshop willen Merel Smitt en Josefine Geiger laten zien dat kunst niet alleen ‘het kijken naar’ een Rembrandt of Rietveld in een museum is, maar dat het vooral over het ‘doen’ en het ‘ervaren’ gaat. Kunst heeft een sterk symbolisch en emotioneel karakter waardoor het in staat is een boodschap op een unieke en impactvolle manier over te brengen. Het kan iets losmaken waardoor mensen vervolgens bereid zijn op het eigen gedrag te reflecteren en hun gedrag te veranderen. Kunst kan mensen aantrekken en prikkelen maar is vooral in staat mensen aan te zetten tot nadenken over de eigen positie in de wereld. Ze willen de deelnemers de kracht van kunst zelf laten ervaren om vervolgens de resultaten van de kunstprojecten in de context van gedragsverandering met hen te delen.
Josefine Geiger (RUG) volgde tijdens haar PhD onderzoek een nieuwe interdisciplinaire aanpak, waarbij ze samen met kunstenaars en ontwerpers inzichten uit kunst, design en omgevingspsychologie integreerde. In samenwerking baseerde ze een kunstinstallatie en het ontwerp van verpakkingen op psychologische theorie en heeft het effect van kunst en design op duurzaam gedrag systematisch geëvalueerd. Deze werkwijze draagt bij aan een beter begrip van de mate waarin, hoe en waarom design en kunst duurzaam gedrag kunnen bevorderen.
Merel Smitt (zelfstandig kunstenaar) realiseert haar kunstprojecten als interventies in de publieke ruimte waarbij je als deelnemer een actieve rol speelt. Zij laat haar deelnemers anders naar de werkelijkheid kijken door bloot te leggen hoe verschillende systemen, protocollen en normen ons handelen in het dagelijks leven beïnvloeden. Deelnemers worden zich bewust van het eigen gedrag en aangemoedigd om zelf na te denken over alternatieven.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.