Samenvatting
In het vernieuwde pensioenstelsel lijkt er meer ruimte voor keuzes voor werknemers. Uit de gedragseconomie weten we dat hoe een keuze wordt aangeboden, grote invloed kan hebben op wat iemand kiest. Zeker voor een onderwerp als pensioen dat veel mensen complex en ver-van-hun-bed vinden, lijkt de keuzearchitectuur veel invloed te kunnen hebben.
In een serie van online keuze-experimenten, heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) samen met wetenschappers onderzoek naar pensioenkeuzes. Vrije keuze door pensioendeelnemer gaat vaak niet vanzelf goed en leidt niet altijd tot de economisch meest optimale uitkomsten. En kleine nudges zoals het bolletje van de digitale keuze (○) al aanvinken (●) hebben radicale impact op de keuzes die mensen voor hun pensioen maken. Pensioenuitvoerders staan voor de uitdaging verantwoord te sturen in hoe ze de keuzes binnen het nieuwe pensioenstelsel gaan aanbieden.
Spreker
Wilte Zijlstra werkt sinds 2006 bij de AFM. Hij is toezichthouder bij team Consumentengedrag van het Expertisecentrum. Via zijn consumentenonderzoek haalt de AFM de stem van de consument van buiten naar binnen voor efficiënter en effectiever toezicht. Wilte is gepromoveerd evolutiebioloog. Voor hij bij de AFM kwam werken, gaf hij les en werkte hij bij een zorgverzekeraar.