Samenvatting
Hoe kan je regelovertreding voorkomen in plaats van reactief handhaven? De klassieke benadering van toezicht is veelal reactief. Zodra een overtreding wordt ontdekt, kan hierop gehandhaafd worden. De aanname die hieronder ligt is dat handhaving een preventieve werking heeft: als andere bedrijven zien dat er gehandhaafd wordt, zullen zij ook eerder geneigd zijn om na te leven. In deze presentatie zal de ACM laten zien hoe de aandacht voor cultuur en compliance een goede aanvulling kan zijn op het klassieke toezicht.
We hebben bij een viertal grote Nederlandse organisaties in kaart gebracht in hoeverre de cultuur en compliance maatregelen een goede voedingsbodem zijn voor het naleven van de regels. Wat blijken bepalende culturele factoren als het gaat om naleefgedrag van bedrijven?
In deze presentatie kijken we naar: welke succesvolle voorbeelden zijn er op het gebied van compliance? Maar ook: wat zijn veelvoorkomende valkuilen op het gebied van compliance?
Sprekers
Ruth Gonschorrek is sociaal psycholoog en heeft 5 jaar ervaring in het toepassen van gedragsinzichten in regulering en consumentenbescherming, zowel bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als de British Competition and Markets Authority (CMA).
Marloes Heijnen werkt bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) als senior Gedragswetenschapper. Doet onderzoek naar o.a. nalevingsgedrag, keuzegedrag van online consumenten en de(compliance) cultuur. Creatief en analytisch, door ervaringen in zowel het toezicht als het internationale bedrijfsleven.
Judith Roumen is werkzaam bij de ACM als gedragsdeskundigen. Als psycholoog adviseert Judith over hoe je gedragswetenschappelijke inzichten kunt toepassen in het markttoezicht. Door middel van zelf ontwikkelde gedragsanalyse-tool vertaalt ze wetenschappelijke inzichten uit de psychologie, gedragseconomie en criminologie naar de ACM-praktijk.
NB. Van deze sessie is geen opname gemaakt.