Keuzes in deze ogenschijnlijk verschillende gebieden kunnen allemaal benaderd worden als zogenaamde value-based beslissingen, waarbij mensen een afweging maken tussen de aantrekkelijkheid van verschillende alternatieven. Deze aantrekkelijkheid is geen vaststaand gegeven, maar kan het beste worden gezien als een distributie van verschillende waarden. Dit kan verklaren waarom mensen bijvoorbeeld regelmatig toch keuzes maken voor een alternatief dat niet als het meest aantrekkelijk wordt gezien. Aan de hand van experimentele bevindingen leggen we uit hoe deze fundamentele processen ervoor kunnen zorgen dat mensen schijnbaar afwijken van hun waardes of voorkeuren. Daarbij gaan we in op hoe dit te gebruiken is in gedragsinterventies en casussen van de deelnemers.
Sprekers
Iris Verpaalen werkt als PhD-candidate bij het Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit op de afdeling ‘Behaviour Change and Well-Being’. Haar promotietraject richt zich op het begrijpen van weerstand tegen gedragsverandering, specifiek op het gebied van innovaties. Innovatie biedt oplossingen waar bestaande methoden niet toereikend zijn. Echter, tijdens de implementatie van nieuwe producten of diensten ontstaat bij de doelgroep vaak weerstand tegen het onbekende of tegen de manier waarop de innovatie geïntroduceerd of opgelegd wordt. Begrijpen hoe deze reacties tot stand komen is belangrijk om innovaties een grotere kans op succes te geven. Iris bestudeert dit o.a. door middel van virtual reality experimenten over financiële investeringen, en grootschalige longitudinale vragenlijstonderzoeken over gezondheidsinnovaties. Daarnaast doceert ze in de masterspecialisatie Behaviour Change, en geeft ze advies over duurzame inzetbaarheid als gedragspsycholoog bij Happiness Lab.
Harm Veling is voorzitter van de masterspecialisatie Behaviour Change en Associate Professor aan de Radboud Universiteit en doet psychologisch onderzoek naar hoe je mensen kunt helpen beslissingen te maken die ze willen maken. Mensen willen bijvoorbeeld vaak gezonde of duurzame keuzes maken, maar dat lukt vaak niet omdat de niet-duurzame keuze of ongezonde keuze simpelweg aantrekkelijker is. Harm onderzoekt of je de aantrekkelijkheid van keuzeopties duurzaam kan veranderen met psychologische technieken, zodat het makkelijker wordt om te doen wat je wilt. Hij maakt daarbij gebruik van solide onderzoeksmethoden. Zijn onderzoek wordt met grote regelmaat gepubliceerd in gerenommeerde wetenschappelijke tijdschriften op het gebied van de psychologie.
Tjits van Lent werkt als PhD Candidate bij het Behavioural Science Institute, Radboud Universiteit op de afdeling ‘Behaviour Change and Well-Being’. Zij doet daar onderzoek naar vooroordelen in sociale interacties. Ons leven is gevuld met sociale interacties waarin we leren over mensen van verschillende sociale groepen. Door meer inzicht te krijgen in deze leerprocessen beoogt ze psychologische interventies te ontwikkelen die discriminatie verminderen. Ze doet haar onderzoek voornamelijk door middel van (online) experimenten. Naast haar promotieonderzoek doceert Tjits in de masterspecialisatie Behaviour Change.
Daniela Becker is universitair docent aan de Radboud Universiteit, afdeling ‘Behaviour Change and Well-being’, en doet onderzoek naar keuzegedrag in het gezondheidsdomein. Zij is vooral geïnteresseerd in het effect van conflict (tijdens de keuze, of tijdens het gekozen gedrag zelf) op hoe mensen over hun keuze denken en voelen en zich vervolgens weer gedragen. Zo vond zij dat men helemaal niet tevreden is met een gezonde voedselkeuze als deze een conflict bevatte (bijv. omdat men het ongezonde alternatief even aantrekkelijk vond) en daardoor minder geneigd is om de volgende keer nog een keer hetzelfde te kiezen. Dit suggereert dat duurzame gedragsverandering niet alleen afhankelijk is van wat mensen kiezen maar ook van hoe mensen kiezen.
Terugkijken