Gedragswetenschappelijk onderzoek laat zien dat méér informatie niet altijd werkt en dat de manier van informeren bepaalt of consumenten die informatie zien en begrijpen.Toezichthouders testen in toenemende mate de effectiviteit van hun eigen interventies en van de transparantiemaatregelen van bedrijven. De ACM schetst de ontwikkelingen in het consumentenrecht, waar steeds meer aandacht is voor gedragswetenschappen. Ze legt daarbij de verbinding tussen beleid, toezicht en wetenschap. Aan de hand van aansprekende voorbeelden laten Motivaction, de VU en het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag zien dat informatieverstrekking misleiding niet altijd kan voorkomen. Tegelijkertijd kunnen bedrijven veel doen om hun informatievoorziening aan consumenten op zo’n manier in te richten dat het de consument wél helpt.
Sprekers
Annemieke Tuinstra is werkzaam bij het Economisch Bureau van de Autoriteit Consument en Markt. Zij heeft een achtergrond in mededingingseconomie en was eerder werkzaam bij onder andere de NMa en de UK Competition Commission. Daarnaast richt zij zich op de (gedrags)economische aspecten van consumentenbescherming en is zij actief op het snijvlak van wetenschap en praktijk. In dat kader doet Annemieke promotieonderzoek aan Tilburg University naar de effecten van oneerlijke handelspraktijken op consumentengedrag, concurrentie en marktuitkomsten. Naast haar advisering in mededingings- en consumentenzaken is Annemieke coördinator van het Kennisnetwerk Effectmeting en één van de drijvende krachten achter de inzet van gedragskennis bij de ACM.
Jessanne Mastop is senior gedragsdeskundige en coördinator van het gedragsteam bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ze is gepromoveerd in de sociale psychologie aan de Universiteit Leiden. Jessanne heeft 10 jaar ervaring in het toepassen van gedragsinzichten in de praktijk. Onderwerpen waar ze zich mee bezig houdt zijn vooral consumentengedrag in relatie tot duurzaamheid en (online) aankopen en nalevingsgedrag van bedrijven. Ze is co-promotor van twee PhD. trajecten op het vlak van nalevingsgedrag van bedrijven in samenwerking met de Universiteit van Utrecht.
Prof.dr.ir. Peeter Verlegh is Hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich met name op merken, social media en word of mouth, maar hij bestudeert ook andere aspecten van consumentengedrag. Hij publiceerde meer dan 50 artikelen over deze onderwerpen in wetenschappelijke tijdschriften, en is lid van de redactieraad van Journal of Consumer Research, International Journal of Research in Marketing en Journal of Advertising. Peeter verzorgt onderwijs op het gebied van merken, communicatie en consumentengedrag in diverse opleidingen aan de VU, van bachelor tot MBA. Ook werkte hij samen voor seminars, onderzoek en advies met bedrijven en organisaties als ACM, Ikea, KPN, KWF, NS Internationaal, Validators, VODW en We Fashion. Naast zijn werk houdt hij van boulderen, rondhangen met zijn dochters (11 en 9), en het bezoeken van concerten van obscure (rock)bandjes.
Cecilia Keuchenius is senior onderzoeker en gedragsdeskundige bij Motivaction. Als onderzoeker bij Motivaction helpt Cecilia organisaties met inzicht in hun doelgroep(en), en hoe zij hen kunnen stimuleren tot het gewenste gedrag. Zij zet daartoe een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve technieken in zoals vragenlijsten, experimenten, regressieanalyses en diepte-interviews.
Cecilia heeft een achtergrond in sociale psychologie (cum laude afgestudeerd) en sociologie en werkt ruim 10 jaar in het marktonderzoek. Daar heeft zij zich steeds meer gefocust op onderzoek naar de oorzaken van gedrag en interventies om mensen te stimuleren tot ander gedrag. Zij ontwikkelde samen met Bram van der Lelij een integraal gedragsveranderingsmodel en schreef daarover de publicatie ‘Effectieve Gedragsbeïnvloeding – een model met bewuste én onbewuste routes’. Ook was haar artikel ‘De 14 technieken in gedragsbeïnvloeding van Mark Ruttes persconferenties’ het best gelezen blog in Adformatie in 2020.
Gert-Jan Lelieveld werkt als Universitair Docent op de afdeling Sociale, Economische en Organisatiepsychologie van Universiteit Leiden. Daar doet hij vooral onderzoek naar de rol van emoties in gedrag en hoe individuen functioneren in groepen, vanuit een sociaal psychologisch, een neurowetenschappelijk en ontwikkelingsperspectief. Daarnaast is hij wetenschappelijk expert van het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag (KCPEG), waar hij betrokken is bij projecten over het keuzegedrag van mensen en waar hij zich inzet om keuzes te bevorderen die het welzijn van mens en maatschappij vergroten.
Terugkijken