Dit zijn experimenten naar de effectiviteit van interventies waarbij labels op of bij producten worden getoond die consumenten informeren over bepaalde duurzaamheidsaspecten. Dergelijke labels kunnen biases bij besluitvorming wegnemen.
We bespreken labeleffecten op allerlei soorten duurzaamheidsgedrag – zoals het kiezen van duurzamere of diervriendelijkere producten, het minder snel op de grond gooien van plastic afval en de bereidheid om de ‘echte prijs’ te betalen voor voedsel (de prijs waarbij verborgen kosten voor mens en milieu zijn meegerekend). Hierbij gaan we ook in op de vraag welke precieze vormgeving (bijv. kleur) en inhoud (bijv. type informatie, framing) van labels het meest effectief is en voor wie. De onderzoeken zijn veelal grootschalig aangepakt (bijv. uitgezet onder duizenden consumenten in de EU) en de resultaten hebben vaak als directe input gediend voor beleid.
Sprekers
Dr. Millie Elsen is groepsleider van de unit Consumentenonderzoek bij Centerdata. Ze is gepromoveerd op het gebied van Marketing en Consumentengedrag aan de Tilburg School of Economics (TISEM) en het Tilburg Institute of Behavioural Economics Research (TIBER). Bij Centerdata houdt Millie zich voornamelijk bezig met wetenschappelijk onderzoek naar consumentenvraagstukken in opdracht van overheid, non-profit organisaties en bedrijfsleven. Dit onderzoek concentreert zich rond maatschappelijke thema’s en de experimentele onderzoeksmethodologie. Millie heeft veel ervaring met onderzoek naar duurzaam keuzegedrag van consumenten en huishoudens, en de manier waarop veranderingen in de manier waarop keuzemogelijkheden gepresenteerd worden aan consumenten (bv. labeling, framing) bijdragen aan betere en bewustere keuzes.
Dr. Roxanne van Giesen werkt als onderzoeker bij de unit Consumentenonderzoek bij Centerdata. Roxanne is gepromoveerd op het gebied van consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit. Ze is als onderzoeker en projectleider betrokken bij diverse projecten op het gebied van consumentengedrag met als centrale vraag hoe consumenten beslissingen nemen en keuzes maken. Roxanne heeft diverse projecten voor de Europese Commissie uitgevoerd en voor verschillende Ministeries en bedrijven, bijvoorbeeld hoe gedragsinterventies zorgen voor duurzame voedselkeuzes en energiebesparingen.
Dr. Karolien van den Akker werkt als onderzoeker bij de unit Consumentenonderzoek bij Centerdata. Karolien is gepromoveerd binnen de experimentele psychologie aan Maastricht University. Na haar promotie was ze werkzaam als postdoctoraal onderzoeker en universitair docent aan dezelfde universiteit. Bij Centerdata verricht ze wetenschappelijk contractonderzoek op het gebied van consumentengedrag, met name rond duurzaamheidskwesties. Voor de Europese Commissie en toezichthouders heeft zij bijvoorbeeld onderzocht hoe verschillende soorten (informatie over) producten duurzaam consumentengedrag beïnvloeden.
Terugkijken