In deze sessie vragen we eerst deelnemers zelf gezonde(re) keuzes te maken uit productensets. Daarna vertellen we over de opzet en resultaten van ons gedragsexperiment onder consumenten. We bespreken welke logo’s helpen gezonde(re) keuzes te maken en waarom, de invloed van voorkennis over logo’s en aanvullende Schijf van Vijf-informatie, en de effectiviteit van logo’s voor consumenten met een lage sociaaleconomische status. Vervolgens gaan we in op de door VWS genomen vervolgstappen. We vertellen over de logokeuze, reacties van belanghebbenden en recente ervaringen met pilots waarbij consumentenkeuzes worden gemonitord in winkels die producten met voedselkeuzelogo’s verkopen.
Tot slot nodigen we de deelnemers uit mee te denken over manieren om de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s te optimaliseren.
Sprekers
Inge Stoelhorst is beleidscoördinator op de terreinen gezonde voeding en voedselveiligheid bij het Ministerie van VWS. Inge is voorzitter van de internationale stuurgroep voor Nutri-Score. Deze stuurgroep werkt aan de uitrol van het voedselkeuzelogo Nutri-Score in een aantal Europese landen. Nutri-Score is één van de interventies vanuit het Nationaal Preventieakkoord om de gezonde leefstijl te bevorderen.
Bram van der Lelij is senior onderzoeker bij bureau Motivaction en heeft een sociaalwetenschappelijke achtergrond. Hij begeleidt onderzoeksprojecten voor diverse ministeries over onderwerpen als energie, mobiliteit, veiligheid en gezondheid. Daarnaast adviseert hij maatschappelijke organisaties over gedragsinterventies. Samen met een collega ontwikkelde hij een model voor effectieve gedragsbeïnvloeding via bewuste én onbewuste routes.
Terugkijken