Een simpele meetmethode waarmee iedere trainer/consultant meer feedback op effecten kan verzamelen en deze kennis vervolgens kan inzetten om interventies te verbeteren. Vervolgens laten we de deelnemers zelf de impact van spelsimulaties ervaren door een serious game te spelen! Hierin passen we tegelijkertijd de effectmeting toe, zodat iedereen hier meteen mee kan oefenen. Aan het einde van de workshop hebben deelnemers zicht op de stand van zake van effectonderzoek aan de hand van spelsimulaties. Ze zien en ervaren dat er eenvoudige methoden zijn die nuttige informatie over interventie effecten op gedragsverandering opleveren én kunnen deze op hun eigen situaties toepassen.
Sprekers
Marieke de Wijse MSc is promovendus bij de Radboud Universiteit, sectie Section intervention methodology. Marieke onderzoekt vanuit multidisciplinair perspectief de effecten van interventies in veranderkundige contexten. Hierbij maakt ze regelmatig gebruik van spelsimulaties, management games en/of serious games om in actie het gedrag van deelnemers te bestuderen en met name de invloed van interventies. Marieke is lid van de Nederlandse spelsimulatievereniging Saganet, Bestuurslid van de International Game Simulation Association called ISAGA, ze is ook verbonden met NASAGA (North American Game and Simulation Organization). Game Simulations kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de basis voor gedragsverandering en de facilitator kan daarbij een doorslaggevende invloed hebben. Marieke onderzoekt de effecten van verschillende typen interventies bij verschillende typen spelsimulaties (trainingsgerichte leerdoelen of meer open ontwikkelgerichte leerdoelen). Uit het onderzoek komen belangrijke aanbevelingen voor welke interventies werken onder welke condities.
Jennifer van Exel is opgeleid als cultuur socioloog en werkt op dit moment als veranderadviseur, projectleider en serious game designer. Zo ontwerpt ze enerzijds een spionnen sales game voor contentbureau Presenter en is ze voor OCW bezig met een game over informatiehuishouding. Spellen gericht op het trainen van mensen in vaardigheden of systemen. Anderzijds doet ze bijv. onderzoek naar bewonersinitiatieven om LSA advies te geven over de beste tools om bewoners mee te ondersteunen. Samen met Renske Bongers ontwerpt ze serious games om mensen te trainen in mensgedreven werken, a.k.a. The Empathized Strategy Games. Ze gelooft dat leren een grote fun factor mag hebben en dat serious games de kracht bezit om een andere kant van mensen naar boven te halen waardoor de leerimpact groter is en beter beklijft.
Renske Bongers is sociaal- en omgevingspsycholoog en werkt als toegepast onderzoeker en procesbegeleider in innovatieprojecten. Binnen haar eigen onderzoeksprojecten zoekt ze altijd de samenwerking op met verschillende disciplines, met een sterke voorkeur voor de creatieve industrie. Zo werkt ze nu samen met ontwerpduo Alissa+Nienke, de TU/e en de TUD aan de ontwikkeling van stressreducerende wandobjecten en installaties. Zintuigelijke ervaringen die zowel bewust als onbewust bijdragen aan ontspanning of het loskomen, zowel in de werkcontext als in de zorgcontext; richt ze zich voor de Zorgambassade eveneens op de thematiek stress en burn-out en ontwikkelt ze voor ouderen in verzorgingshuizen een fysiek zintuigelijk danspad die ouderen stimuleert om meer te bewegen. Samen met Jennifer van Exel ontwerpt ze serious games om mensen te trainen in mensgedreven werken. Ze gelooft dat iedereen de gedragsbril op kan zetten als je de juiste vaardigheden leert en het liefste door het te ervaren en doen.
NB. Van deze sessie is geen opname gemaakt.