Waar evaluatieve labels vaker worden toegepast in contexten zoals voedselconsumptie, zijn de consequenties van evaluatieve labels in keuze over tijd nog onbekend. We hebben onderzocht of evaluatieve labels gebruikt kunnen worden om pensioenbijdragen te verhogen. In twee experimenten hebben wij onderzocht hoe evaluatieve labels pensioenkeuzes beïnvloeden, en welke psychologische processen hieraan ten grondslag liggen. Hierbij focussen we op hoe evaluatieve labels beeldvorming van het pensioen kunnen bevorderen. Verder hebben we onderzocht of er bepaalde groepen zijn die meer of minder profijt hebben van deze evaluatie structuur. Hierbij hebben gekeken naar financiële geletterdheid, vertrouwen, en geduld. Vervolgens hebben we onderzocht of de effectiviteit van evaluatieve labels afhankelijk is van de positionering van de labels t.o.v. het huidige verwachte pensioen-inkomen.
Spreker
Jenna Barrett is een PhD-kandidaat bij het Marketing en Supply Chain departement. Ze is lid van het University of Maastricht Behavioral Insights Center (UM-BIC).
Haar onderzoek richt zich op financieel welzijn en financiële beslissingen, met een nadruk op beslissingen in de context van pensioenopbouw.
Ze heeft een achtergrond in psychologie, en heeft een research master in Social and Behavioral Sciences aan Tilburg University afgerond.
Terugkijken