We onderzochten middels een RCT hoe webshopklanten kunnen worden geactiveerd om te kiezen voor de bezorgoptie (aflevermoment en -locatie) met de laagste CO2-uitstoot. Consumenten kunnen met hun gedragskeuzes een wezenlijke bijdrage leveren aan verduurzaming van de e-commerce. Thuiswinkel.org heeft hiervoor samen met o.a. IenW de tool Bewust Bezorgd ontwikkeld. In het gedragsexperiment gingen we na of het interventiemechanisme achter deze tool in praktijk blijkt te werken. Bij de RCT testten we in een gecontroleerde online omgeving welk effect meerdere gedragsinterventies (verschillende vormen van informatieverschaffing en een default) hadden op de bezorgkeuzes van webshopklanten. In deze sessie bespreken we de achtergrond van Bewust Bezorgd, de onderzoeksmethode, de resultaten en implicaties van dit onderzoek.
Sprekers
Koos Tamis is senior gedragsadviseur bij het Behaviour Insights Team (BIT) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. BIT ondersteunt IenW-onderdelen bij praktische toepassing van gedragskennis in de beleidsontwikkeling en -uitvoering. Binnen BIT IenW is Koos verantwoordelijk voor het dossier Slimme en Groene Mobiliteit. Focus daarbij ligt op het stimuleren van burgers en bedrijven tot maatschappelijk gewenst gebruik van vervoersmodaliteiten, zoals fiets, auto, openbaar vervoer en vliegtuig. Duurzaamheid, leefbaarheid en veiligheid zijn hierbij belangrijke aandachtspunten. Koos is o.a. betrokken bij projecten op het gebied van hybride werken, brandstofbesparend autorijden, toeristisch en zakelijk vlieggedrag, overgang naar zero-emission vervoer en online bestel- en retourgedrag. Hij is van mening dat gedragsbeïnvloeding op grond van wetenschappelijke inzichten echt het verschil kan maken bij het tot stand brengen van effectief overheidsbeleid.
Alicja van Ewijk is programma manager duurzame logistiek bij Thuiswinkel.org. Duurzaamheidsinitiatieven uitrollen naar webwinkels zodat de e-commercesector gemakkelijk bij kan dragen aan een beter milieu, dat is waar Alicja zich voor inzet. Bewust Bezorgd is hier een voorbeeld van. Een tool in de vorm van een API, speciaal gemaakt voor webwinkels, waarbij de CO2-uitstoot per verzonden pakketje berekend wordt. Zo krijgt de webwinkel inzicht in de CO2-uitstoot van zijn logistieke operatie en zie je wat de impact is van innovaties.
Door de continu veranderende vraag vanuit de e-commercesector op het gebied van duurzaamheid is het doorontwikkelen van tools en projecten van groot belang. Het vele contact met Thuiswinkel.org leden en stakeholders heeft hoge prioriteit en helpt ons daarbij.
Martijn Pijs is gedragsexpert bij Dijksterhuis & van Baaren. D&B is een onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van gedragsverandering, en onderdeel van de overkoepelende Behavior Change Group. Als consumentenpsycholoog houdt Martijn zich bij D&B bezig met gedragsprojecten in het sociale domein en op het gebied van duurzaamheid. Zo onderzocht hij bijvoorbeeld voor de Belastingdienst hoe we burgers kunnen stimuleren om hun wijziging correct en tijdig doorgeven, om terugvorderingen te voorkomen. Daarnaast deed hij voor het Ministerie van IenW onderzoek naar de psychologie achter participatiegedrag: waarom ruimen sommige Nederlanders wel vrijwillig zwerfafval op, en anderen niet? Martijn is ervan overtuigd dat we maatschappelijke uitdagingen, zoals verduurzaming, enkel kunnen aanpakken als we doorgronden waarom mensen doen wat ze doen.
Terugkijken