Veelal proberen gedragswetenschappers door middel van nudges, kleine, automatische gedragingen zoals het nemen van de trap, afval in de afvalbak gooien en gezonder eten te beïnvloeden. Maar wat werkt om gedrag te veranderen als het om zo’n grote financiële beslissing gaat als het verduurzamen van je huis? In deze presentatie nemen we je mee in het onderzoek naar investeringsbeslissingen rondom het verduurzamen van je koophuis. Waarom doen mensen dit wel of niet? En hoe kan je mensen helpen om in de wildgroei aan informatie, toch een beslissing hierover te maken? Naast dat we jullie meenemen in wat er al bekend is over de redenen om je huis te verduurzamen, delen we de uitkomsten van ons recente experiment waarin we hebben getoetst welke manier van informatie aanbieden consumenten het beste helpt een beslissing te nemen.
Spreker

Judith Roumen werkt als gedragsonderzoeker bij Milieu Centraal, waar ze vanuit psychologisch oogpunt onderzoekt wat de drijfveren en belemmeringen zijn van individuen om duurzaam gedrag te vertonen en hoe dit gedrag uiteindelijk te veranderen is. Milieu Centraal is een praktische gids voor duurzame tips en adviezen. De medewerkers bestuderen duurzaamheid van verschillende invalshoeken, waarbij bijvoorbeeld CO2-berekeningen (welke gedrag heeft nou het meeste impact?) worden gecombineerd met monitoring en onderzoek van consumentengedrag (hoeveel % van de mensen vertoont al bepaald gedrag en waarom?).