De drinkwatervoorraad in Nederland staat onder druk: voldoende drinkwater blijven leveren aan Nederlandse huishoudens is een grote uitdaging, zeker in droge periodes. Drinkwater besparen is daarmee een gewenst maar ambitieus doel, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen waar je een verandertraject begint. In huis zijn er meerdere gedragingen die bijdragen aan drinkwaterbesparing, die elk hun eigen motieven en weerstanden kennen. Hoe besluit je welk gedrag kansrijk is om te veranderen?
In deze sessie delen we learnings uit onze pilot om waterbesparing op het toilet te stimuleren. Specifiek:
- hoe we het gedragspotentieel van waterbesparende gedragingen in huis bepaalden
- welke psychologische factoren significant bleken bij ons doelgedrag (op basis van grootschalig vragenlijstonderzoek)
- hoe ons gedrag experiment tot stand kwam en welke interventie(s) en gedragstechnieken we inzetten
Sprekers
Amelie Ribbers is adviseur vernieuwing en klantinteractie bij Vitens. In haar werk focust ze zich op het optimaliseren en innoveren van de klantreizen en klantcontactstrategie van Vitens. Daarnaast houdt ze zich bezig met het ontwikkelen van gedragsinterventies om klanten te motiveren tot duurzaam drinkwatergebruik. Dit om te kunnen voldoen aan onze belangrijkste kpi van 5% waterbesparing per klant in 2030.
Marenne Vlieg is gedragsexpert bij onderzoeks- en adviesbureau Dijksterhuis & van Baaren. In haar werk als adviseur focust ze zich met name op duurzaamheidsprojecten en ontwikkelt ze met samenwerkingsverband DOT (Dijksterhuis & van Baaren/Open Now/TBWA\NEBOKO) campagnestrategieën voor de Rijksoverheid. Daarnaast begeleidt ze als mentor diverse professionals bij het toepassen van gedragskennis op verandervraagstukken in hun organisaties.