Door werken met CBS-Microdata doen we data-gestuurde nieuwe inzichten op, die we duiden met ervaringsverhalen om een open discussie te hebben over gevonden datapatronen. Via design thinking bedenken we vervolgens vernieuwende oplossingen die aansluiten bij de doelgroep. Ook monitoren we de impact hiervan.
We bespreken een van de pilots en gaan op een interactieve manier aan de slag met:
- data-gedreven werken: hoe kun je als organisatie komen tot objectief onderbouwde hulpverlening op maat?
- design thinking: welke oplossingen zouden jullie bedenken die inspelen op barrières en drijfveren van de doelgroep?
Uiteraard presenteren we de gekozen oplossing, hoe deze geïmplementeerd is en hoe we de effectiviteit en impact monitoren.
Sprekers
Roxanne van Giesen werkt als onderzoeker bij de unit Consumentenonderzoek van de afdeling Beleidsonderzoek & Analyse. Ze is als onderzoeker en projectleider betrokken bij diverse projecten op het gebied van consumentengedrag. Centraal staat de vraag hoe consumenten beslissingen nemen en keuzes maken. Roxanne doet daarnaast onderzoek in het sociaal domein waarbij de inzichten uit data analyses gebruikt worden om gerichte interventies op te zetten. Roxanne coördineerde diverse projecten voor de Europese Commissie en voor verschillende Ministeries en bedrijven. Bijvoorbeeld, hoe gedragsinterventies zorgen voor duurzame voedselkeuzes en energiebesparingen. Roxanne studeerde in 2010 af in de Research Master Sociale en Gedragswetenschappen aan Tilburg University (sociale en economische psychologie). Na haar studie is ze promotieonderzoek gaan doen bij de Wageningen Universiteit naar attituden van consumenten ten aanzien van onbekende dingen, zoals nanotechnologie. Tijdens haar promotie-traject heeft ze zich verder gespecialiseerd in consumentengedrag en besliskunde.
Patricia Prüfer is hoofd van de afdeling Beleidsonderzoek & Analyse bij Centerdata. Deze afdeling past kwantitatieve methoden zoals Data Science & Machine Learning, econometrie en gedragsexperimenten toe om (effecten van) beleid te evalueren en te voorspellen. In haar onderzoek combineert Patricia een diepgaande kennis van (onderwijs)economie, de arbeidsmarkt, gedragseconomie, data science en data-gedreven besluitvorming met geschikte (experimentele) onderzoeksdesigns en geavanceerde data-analysetechnieken. Een van de belangrijkste onderwerpen is hoe individuen en instituties reageren op (veranderingen in) beleid, en hoe gedrag optimaal kan worden beïnvloed. Daarnaast ondersteunt Patricia organisaties, zoals ministeries, gemeenten of bedrijven, bij het toepassen van meer data-gedreven strategieën en fungeert zij als linking pin tussen de werelden van onderzoek en beleid. Patricia promoveerde in 2008 in de Economie aan de Universiteit van Tilburg en werkte voor ze bij Centerdata kwam als onderzoeker bij het Centraal Planbureau (CPB).