Hoe maken we de invloed van de sociale omgeving eigenlijk meetbaar en kun je acteurs inzetten om realistische gedragseffecten te meten? Is de vragenlijst anno 2022 inmiddels passe? Al deze vragen beantwoorden we tijdens deze workshop. We vertellen niet alleen succesverhalen, maar gaan ook in op experimenten die glorieus mislukt zijn of hun tijd te ver vooruit bleken. We laten deelnemers reageren op stellingen en we vragen hoe zij vinden dat gedragsonderzoek zou moeten gaan. Met voorbeelden uit onze eigen praktijk en die van anderen laten we zien hoe onderzoek naar gedrag anders, beter en beter niet kan.
Sprekers

Joost Loef werkt als senior adviseur gedrag en communicatie bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het Ministerie van Algemene Zaken en maakt deel uit van het DPC gedragsteam. Hij begeleidt gedragsprojecten en adviseert over de toepassing van gedragsinzichten in communicatie voor diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties. Ook is hij verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van het Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI). Joost heeft een achtergrond als marktonderzoeker.

Roos van den Wijngaard werkt als adviseur gedrag en communicatie bij de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van het Ministerie van Algemene Zaken en maakt deel uit van het DPC gedragsteam. Zij begeleidt gedragsprojecten en adviseert over de toepassing van gedragsinzichten in communicatie voor diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties. Roos is opgeleid als neurowetenschapper.