Consumenten zijn geen homo economicus: in plaats van de rekenmachine tevoorschijn te halen en uit te gaan van berekeningen en rationale argumenten, baseren wij onze financiële keuzes vaak op onze “intuïtie”. Dit kost weliswaar minder tijd en moeite, maar leidt ook ertoe dat onze beslissingen vaak suboptimaal of irrationeel zijn – wat in het extreme geval kan leiden tot financiële problemen.
Tijdens deze deelsessie bespreken we aantal grootschalige onderzoeken – zoals de invloed van "ankereffecten" van het maximale hypotheekbedrag op het maken van keuzes rondom het kopen van een huis en het vergroten van de bereidheid tot solidariteit bij het kiezen van een verzekering. De onderzoeken die wij bespreken zijn veelal experimenteel van aard, uitgevoerd onder grote (representatieve) groepen consumenten, en hebben vaak als directe input gediend voor beleid.
Sprekers
Dr. Millie Elsen is groepsleider van de unit Consumentenonderzoek bij Centerdata. Ze is gepromoveerd op het gebied van Marketing en Consumentengedrag aan de Tilburg School of Economics (TISEM) en het Tilburg Institute of Behavioural Economics Research (TIBER). Bij Centerdata houdt Millie zich voornamelijk bezig met wetenschappelijk onderzoek naar consumentenvraagstukken in opdracht van overheid, non-profit organisaties en bedrijfsleven. Millie heeft veel ervaring met onderzoek naar financieel keuzegedrag van consumenten en huishoudens, en de manier waarop veranderingen in de manier waarop keuzemogelijkheden gepresenteerd worden aan consumenten (bv. labeling, framing) bijdragen aan betere en bewustere keuzes.
Dr. Lieke Heil werkt sinds 2021 als onderzoeker bij de afdeling Beleidsonderzoek & Analyse bij Centerdata. Daar houdt ze zich bezig met contractonderzoek op het gebied van consumentengedrag, dat zich richt op keuzegedrag en manieren om mensen te helpen gezondere, socialere of financieel slimmere keuzes te maken. Lieke studeerde neuropsychologie aan de Universiteit Maastricht en promoveerde in 2018 aan de Radboud Universiteit. In haar promotieonderzoek gebruikte ze gedragsexperimenten en fMRI-onderzoek om zicht te krijgen op de neurale processen die ons in staat stellen gedrag van anderen te voorspellen en begrijpen. Aansluitend gaf ze onderwijs op het gebied van marketing (Tilburg University) en sociale en gezondheidspsychologie (Universiteit Utrecht). Ze zet graag haar kennis van psychologie, marketing en onderzoeksmethoden in bij het opzetten van onderzoeksdesigns waarmee vragen uit de praktijk beantwoord kunnen worden.
Dr. Karolien van den Akker werkt als onderzoeker bij de afdeling Beleidsonderzoek & Analyse bij Centerdata. Karolien is gepromoveerd binnen de experimentele psychologie aan Maastricht University. Na haar promotie was ze werkzaam als postdoctoraal onderzoeker en universitair docent aan dezelfde universiteit. Bij Centerdata verricht ze wetenschappelijk contractonderzoek (bijv. voor het Ministerie van Financiën) op het gebied van consumentengedrag, met name rond financiële keuzes en duurzaamheidskwesties.