Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland, niet alleen in aantal bezoekers maar ook in aantal producten. Het gigantische aantal producten en de enorme diversiteit in deze producten hebben een aantal effecten. Zo is het nodig is om de bezoeker te ondersteunen bij het vinden van het product dat optimaal aansluit bij de behoefte van dat moment.
In deze deelsessie zal Basjes ingaan op meerdere aspecten die bij het ondersteunen, inspireren en verleiden van de klanten bij bol.com een rol spelen. Hij zal onder andere ingaan op een aantal van de nu gebruikte systemen, de technische schaalproblemen en manieren van testen met betrekking tot welke ondersteuning beter is. Ook zal hij ingaan op nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden voor de toekomst.
Over de spreker
Basjes werkt sinds mei 2008 bij bol.com als IT Architect. Daarvoor was hij werkzaam als webanalytics architect bij Moniforce, en als IT-architect/onderzoeker bij het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium in Amsterdam. Al sinds het einde van de jaren 90 is hij bezig met processing problemen waarbij schaalbaarheid vereist is. Hij heeft deze concepten de afgelopen 20 jaar toegepast bij het plannen van vliegtuigen op de startbaan, IT operations en in het vakgebied van webanalytics, om daarmee rapportages te maken voor de grootste websites van Nederland.
Bij bol.com ligt de primaire focus van Basjes bij opschaalbaarheidsproblemen en is hij verantwoordelijk voor de verschuiving in het denken over data en de waarde die daarin verscholen ligt. Hij heeft een groot deel van de personaliserings-systemen en algoritmen, die nu bij bol.com op de website gebruikt worden, ontworpen en helpen bouwen. Daarvoor studeerde hij informatica aan de TU Delft, en bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode.