Tijdens deze workshop bespreken deskundigen van de NVWA en ACM hoe gedragsinzichten kunnen worden toegepast in toezicht op bedrijven. Aan de hand van twee casussen laten zij zien hoe ze onderzoek doen naar (motieven voor) nalevingsgedrag, (bedrijfs)cultuur en de effectiviteit van de toezichtinstrumenten. Het NVWA en ACM gaat graag met u de discussie aan over ervaringen en lessen die toezichthouders hebben opgedaan met het toepassen van gedragsinzichten, ontwikkelingen en uitdagingen op het gebied van (onderzoek doen naar) gedragsbeïnvloeding bij bedrijven.
Over de sprekers
De Bloois is ruim drie jaar werkzaam bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) als gedragsdeskundige. Ze is afgestudeerd in de sociale psychologie aan de UvA en werkt samen met andere psychologen, juristen en economen aan het oplossen van markt- en consumentenproblemen. Hiervoor doet zij onderzoek naar het gedrag van bedrijven en consumenten.
Van Rooij is werkzaam bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) binnen het team support Handhavingsregie. Dit team helpt inhoudelijke experts bij het oplossen van risicovolle naleefproblemen. Daarbij heeft van Rooij ruime ervaring in het doen van doelgroep analyses en het ontwikkelen van interventies gebaseerd op gedragsbeïnvloeding.
Mittendorff is werkzaam bij NVWA binnen de afdeling Beleid, Planvorming en Instrumentontwikkeling. Ze heeft ruime ervaring met het initiëren, faciliteren en coördineren van projecten gericht op gedragsbeïnvloeding. Ook heeft ze ervaring met doelgroepgesprekken en -onderzoeken, zowel gericht op ondernemers als consumenten.