Op donderdag 2 februari organiseerde de EUR, WRR en Gemeente Rotterdam de conferentie Gedragswetenschap en beleid: de volgende stap. Een heel relevant onderwerp, zeker voor het Behaviour Insights Netwerk Nederland. Waar staan we nu? Welke volgende stappen kunnen we zetten zodat gedragskennis wordt meegenomen in beleid en uitvoering? We vragen dit jaar enkele wetenschappers om hun visie op de toekomst. Ditmaal is dat Felix Kreier, kinderarts bij het OLVG en medeoprichter van Haus of Hamster, een platform om bewustwording te creëren over de invloed die de hersenen hebben op je gewicht.
Omdat ons brein niet is voorbereid op overvloed, zoals we die nu in onze samenleving ervaren, ontstaan grote maatschappelijke problemen. Een ongezonde leefstijl is daar een voorbeeld van. Ongezond gedrag in een ongezonde omgeving is eigenlijk natuurlijk gedrag. De verandering van natuurlijk gedrag is zeer lastig; je moet dan ook proberen om de leefomgeving gezonder te maken. Ik heb ervaren dat er vanuit de overheid behoefte is aan duiding van het gedrag vanuit het hersenonderzoek. Ik merk dat bijvoorbeeld in gesprekken die ik voer met Tweede Kamer commissies, overleggen met VWS, wethouders gezondheid en andere organisaties. Er ontstaan steeds vaker goede diepgaande discussies . Het is wel nog erg ad hoc en weinig structureel. Beleidsmakers zijn opgejaagd door opeenvolgende crisissituaties, de waan van de dag. De belangrijkste investering zou denk ik het ontwikkelen van een lange termijn strategie zijn, met de mogelijkheid om te leren van fouten.
Er is een maatschappelijke discussie nodig over de balans tussen betutteling en verwaarlozing. Op dit moment worden bijvoorbeeld kinderen blootgesteld aan marketing van ongezond voedsel, dat te goedkoop is en gezond voedsel dat te duur is. Je kunt dit zien als verwaarlozing van kinderen die ziek worden van ongezond voedsel. Ingrijpen op het gebied van kindermarketing en gezonde BTW is hard nodig. De overheid moet de discussie over betutteling maatschappelijk voeren en stimuleren en er niet van weglopen.
In Duitsland worden de thema’s kindermarketing nu aangepakt. In het VK is de suikertaks ingevoerd. Spanje en Chili zijn andere voorbeelden van landen waar men stappen durft te nemen.
Mijn voorstel zou zijn om gedragswetenschappers nauw te betrekken bij alle fasen van het overheidsbeleid. Dit kan ook kleinschalig. Het belangrijkste is hierbij het bepalen van de strategie, die verder gaat dan de duur van een kabinet of lokaal bestuur.
Ik ben benieuwd naar de visie van Naomi Ellemers, sociaal en organisatiepsycholoog aan de Universiteit Utrecht. Wat vindt zij van de strategie van de overheid om gedrag te beïnvloeden, denk aan de keuzearchitectuur van Nudge of publiciteitscampagnes ook via sociale media. Je ziet dat deze methoden al volop worden ingezet in bijvoorbeeld de voedselindustrie om ongezond voedsel te promoten.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.